asmeninis augimas, emocinė sveikata, psichoterapija

Pirmoji konsultacija – ką svarbu žinoti ir kaip pasiruošti?

Kreipiantis pagalbos dažnai nerimaujame, kaip sugebėsime atskleisti savo giliausius išgyvenimus, svarbiausius patyrimus ir sunkumus nepažįstamam žmogui, tad verta pirmajam terapiniam susitikimui pasiruošti iš anksto – tai padės ne tik sumažinti nerimą, tačiau taip pat apmąstyti savo poreikius bei lūkesčius terapiniam procesui.

Kaip vyksta konsultacijos ir ko galima tikėtis pirmojo susitikimo metu – dalinuosi šiame įraše. Svarbu paminėti, jog tai yra mano asmeninė profesinė patirtis ir konsultacinio darbo praktika, kuri gali skirtis nuo kitų konsultuojančiųjų praktikos.

Pirmoji terapinė sesija dažnai būna skirta susipažinimui, kliento situacijos ir lūkesčių išsiaiškinimui, praktinių dalykų aptarimui, tad tikėtina sulaukti tokių klausimų:

  • Kas paskatino ieškoti pagalbos? Galbūt išgyvenate krizę, netektį, patiriate nerimą, įtampą, stresą ir pan., o galbūt norite patyrinėti save, savo reakcijas, elgesio modelius, ugdyti psichologinį atsparumą – priežasčių, dėl ko žmonės ateina į konsultacijas, yra labai įvairių.
  • Jūsų lūkesčiai – ko tikitės iš konsultacijų, kokių pokyčių siekiate (jei siekiate) ir kaip suprasite, kad pokyčiai vyksta?
  • Kiek esate pasirengęs ne tik priimti pagalbą, bet ir pats/pati būti aktyviu terapijos dalyviu?
  • Jūsų psichologinės sveikatos istorija: ar lankėtės/lankotės pas psichiatrą, galbūt vartojate vaistus? Ar esate lankęs terapiją anksčiau?

Pirmojo susitikimo metu konsultantui svarbu ne tik susipažinti su klientu, jo situacija, svarbiais gyvenimo momentais, tačiau ir aptarti praktinius klausimus (konsultacijų trukmę, dažnumą, konfidencialumo aspektą, apmokėjimą, sesijų atšaukimų politiką), suteikti informaciją klientui, kaip įprastai vyksta susitikimai, kuo remiasi konsultantas, kaip tai atsispindi jo darbe.

Konfidencialumas. Pirmojo susitikimo metu konsultantas paaiškina apie konfidencialumą, kurio jis privalo laikytis. Tai reiškia, jog konsultantas negali atskleisti trečioms šalims jokios asmeninės informacijos apie klientą, išskyrus atvejus, kai klientas grasina nusižudyti ar sukelti pavojų kitam žmogui.

Konfidencialumas yra vienas iš aspektų, sukuriančių saugią erdvę klientui atsiverti, dalintis savo išgyvenimais, tyrinėti, augti.

Susitikimų skaičius. Dažnai žmonės klausia, kiek prireiks susitikimų vienam ar kitam iššūkiui išspręsti, tačiau vieno atsakymo nėra – tai labai individualu. Kartais pakanka vos kelių susitikimų, kurie nukreipti į konkrečios problemos sprendimą, kartais – dešimties ar penkiolikos sesijų, o žmonėms, turintiems giliai įsišaknijusių sunkumų, gali prireikti net ir daugiau susitikimų. Paprastai pirmojo susitikimo metu konsultantas su klientu susitaria tam tikrą susitikimų skaičių (pavyzdžiui, dešimt), po kurių – apžvelgia drauge nueitą kelią ir įvertina tolimesnių susitikimų poreikį.

Laikas. Standartinė individualios konsultacijos trukmė 50- 60 minučių.

Susitikimų dažnumas. Įprastas susitikimų dažnumas – 1 kartas per savaitę. Normalu susitikti ir rečiau, pavyzdžiui, kas antrą savaitę / 2 kartus per mėnesį (priklausomai nuo kliento situacijos ir poreikio konsultacijoms), o esant stipriam kriziniam išgyvenimui, jeigu tai būtina, galima susitikti ir du kartus per savaitę.

Sesijų apmokėjimas, atšaukimas, nutraukimas. Kiekvienas konsultantas dėl sesijų apmokėjimo ir atšaukimo su klientais tariasi individualiai (prieš kiek laiko pranešti negalint atvykti, koks bus apmokėjimas nepranešus ir neatvykus į susitikimą), tačiau dėl tam tikrų priežasčių nusprendus nebetęsti susitikimų, rekomenduojama susitikti bent vienai paskutinei sesijai, kad būtų galima pilnai išbaigti terapinį procesą, reflektuoti patyrimus, atsisveikinti.

Procesas. Dažniausiai terapeutas ir klientas sėdi vienas priešais kitą, o atstumas tarp jų yra komfortiškas kiekvienam, leidžiantis patogiai bendrauti. Susitikimo metu paprastai daug kalbamės, gilinamės ir tyrinėjame kliento išgyvenimus, t.y. sesijos dažnai vyksta dialogo forma. Geštalto terapijos metu konsultantas gali pasiūlyti kokį nors pratimą ar eksperimentą, pavyzdžiui, nupiešti ar išreikšti kokią nors emociją judesiu, sumodeliuoti situaciją, išsakyti tai, kas kažkada buvo sulaikyta. Tačiau tai atliekama tik tuomet, kai yra svarbu konkrečiame terapiniame procese, ir tik tada, kai klientas sutinka tai atlikti.

Pirmojo susitikimo metu klientui svarbu suprasti, ar konsultantas iš tiesų yra jam tinkamas ir ar terapija galės vykti sėkmingai – atkreipkite dėmesį į tai, kaip jaučiatės susitikimo metu, kokie kyla kūno pojūčiai, kokios mintys?

Pasiruošimas konsultacijoms. Ne tik pirmosios, bet ir visų kitų konsultacijų metu klientams rekomenduojama būti atviriems, ypač kalbant apie tuos dalykus, kurie kelia sunkias emocijas. Drąsiai dalintis reikėtų ir apie tai, kaip jaučiatės terapiniame procese, santykyje su konsultantu. Žinoma, yra svarbu susitikimuose jaustis saugiai, tad ypač pirmosiose konsultacijose rekomenduotina dalintis tiek, kiek tuo metu galite (itin greitas ir gilus pasidalijimas gali būti per sunkus emociškai).

Ypatingas pasiruošimas kiekvienai konsultacijai nėra būtinas – daug svarbiau, kad specialiai neatrinktumėte dalykų apie kuriuos (ne)kalbate susitikimų metu, o dalintumėtės tuo, kas jums atrodo aktualu ir svarbu būtent tą akimirką.

Tikiu, jog nuoširdus, žmogiškas santykis gydo, tad kviečiu nepabijoti leistis į savęs tyrinėjimo ir augimo kelionę, kuri gali nustebinti netikėtais atradimais.

Apie tai, į ką verta atkreipti dėmesį renkantis specialistą, dalinausi šiame įraše .